Vanliga frågor

Vi har sammanställt svaren på de vanligaste frågorna på denna sida. Kolla även in vår omfattande supportportal om du inte hittar svaret på denna sida!

Beställning & betalning

Hur kan jag använda en rabattkod / ett presentkort?

Du kan lägga till en rabattkod i din kundkorg eller vid kassan i beställningsskedet (kom ihåg at trycka "skicka"). Systemet uppdaterar det nedsatta priset automatiskt i beställningens slutsumma. Tyvärr gäller rabattkoder inte smarta enheter, tillbehör tillverkade av Apple, presentkort eller produktpaket.

Att lösa in presentkort fungerar på samma sätt som att lägga till en rabattkod. Lägg till koden för presentkortet i samma fält som du lägger in rabattkoden. Du kan använda både rabattkod och presentkort i samma beställning - det är bara att lägga till dom skilt för sig i fältet för kampanjkoden. Ifall värdet på presentkortet är större än slutsumman på din beställning kan du använda det resterande värdet i en framtida beställning.

Presentkorten är giltiga 6 eller 12 månader framåt från köpstunden. Ånger- och bytesrätt gäller tyvärr inte våra presentkort.

Vilka betalningssätt är möjliga? 

Vi använder oss av Klarna Bank AB:s betalningstjänst som är en svensk pålitlig bank. De erbjuder följande tre betalningssätt: kortbetalning och banköverföring, betalning med faktura samt månadsvis betalning. Dessutom kan du betala med PayPal. Noggrannare information om betalningssätt hittar du på betalningssätt-sidan. 

Hur får jag kvitto på min beställning?

Du kan själv skriva ut kvitto på din beställning genom länken i orderbekräftelsen eller genom din egen kundsida då du loggar in i vår nätbutik med dina användarkoder. 

Kan jag göra en beställning för mitt företag?

Vid kassan kan du välja om du är en privat- eller företagskund. Ifall du har ett FO-nummer och är momsskyldig, drar vårt beställningssystem av momsen automatiskt. Kvittot får du per e-post och det syns även på egna sidor i butiken ifall du har registrerat dig.

Vid större beställningar, möjliga problem och tilläggsfrågor, kontakta gärna: info@skyddis.se.

När skickas min beställning?

Vi strävar alltid till att sända beställningarna som är gjorda vardagar innan klockan 14 ännu samma dag – exempelvis en beställning som är gjord fredag klockan 16 kommer vid normala fall att levereras tillsammans med måndagens beställningar.

Ifall någon av produkterna du beställt är slut i lager, kontaktar vi dig snarast möjligt. Vi strävar till att samtidigt leverera alla produkter i en beställning, så det kan hända att vi väntar på att den saknade produkter åter finns i lager för att vi skall kunna sända hela beställningen på en gång. Ifall de övriga produkterna har bråttom eller den saknade produkten inte finns tillgänglig inom en rimlig tidsram, kan beställningen skickas som en delleverans.

Var är min order?

Vi gör vårt bästa för att varje arbetsdag leverera alla beställningar från lagret till posten. Brevfrakt distribueras som vanlig post dagligen och därför har den tyvärr ingen spårning. Det tar i genomsnitt 3–5 arbetsdagar för beställningar att hitta fram. Paket har ett spårningsnummer som du hittar i orderbekräftelsen. Du kan följa upp ditt GLS-paket här. Väl i Sverige förflyttas leveransen över till DB Schenker, och du kan ta ut ditt paket vid närmaste uthämtningsställe. Du ser uthämtningsstället på paketets spårning.

Tyvärr är det oftare så att det är posten som har en försening än att beställning skulle ha tappats bort någonstans. Detta betyder att din beställning ännu är på god väg till dig. Vi ansvarar för att du får din beställning.

Kontrollera gärna också att all information är rätt och att mottagaren är registrerad på angivna adressen. Posten distribuerar inte posten ifall mottagaren inte bor där. Kontakta oss om det finns ett fel i adressinformationen eller om din leverans inte kommit fram inom 14 dagar.

Hur vet jag vilken modell jag har? 

Det är alltid en bra idé att kontrollera enhetsmodellen innan du beställer! Det enklaste sättet att kontrollera din telefons eller surfplattas modell är på inställningarna. På Android-enheter kan du till exempel hitta information i Inställningar -> Om enhet -> namn och modellnummer. För Apple-enheter finns motsvarande information i Inställningar -> Allmänt -> Om -> Modellnamn. På iPads är A-koden på enhetens baksida också användbar information.

Varför får jag annonser per e-post från Skyddis?

Genom att beställa hos oss godkänner du att vi kan skicka nyhetsbrev och personliga rabattskoder till dig. Om du inte vill få våra nyhetsbrev eller rabattkoder kan du avregistrera dig från vår distributionslista genom att klicka på "Sluta prenumerera på nyhetsbrevet" längst ner i nyhetsbrevet du får.

Byte & returnering

Hur kan jag returnera en produkt?

Våra mobiltillbehör har en särskild 30 dagars nöjdhetsgaranti. Denna period på 30 dagar inleds från och med dagen du mottagit din beställning. Returen behöver inte anlända till vårt lager inom dessa 30 dagarna, utan det räcker att du meddelar vår kundtjänst om viljan att byta eller returnera en produkt eller flera produkter från din beställning. Andra produkter än mobiltillbehör (exkl. presentkort och in-ear hörlurar) har 14 dagars bytes- och returrätt enligt lagen. Produkten som returneras måste vara i säljbart skick, vilket innebär att t.ex. en telefon inte har tagits i bruk. Till exempel att skapa ett användarkonto eller installera appar på enheten anses som i bruktagande. 

Visst kommer du överens om alla returer på förhand så vi vet orsaken till din retur och vid behov kan göra bytet till andra produkter. Med andra ord måste du alltid göra en ändamålsenlig anmälan till vår kundtjänst. Vår kundtjänst ger dig specifika instruktioner för returen, vilka du bör följa. Returen bör göras utan fördröjning inom 14 dagar från det att du skickade meddelande om återköp. Vi genomför återbetalningen med den betalningsmetod som du använde i den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har avtalat något annat, utan att det kostar dig något extra. Vi kan ändå hålla oss för återbetalning fram tills att returen anlänt till vårt lager eller tills att du bevisat att du skickat returförsändelsen.

Returen bör göras enligt instruktionerna vi sänder dig. Visst paketerar du returförsändelsen noggrant enligt våra instruktioner.

Jag beställde av misstag fel produkt. Hur kan jag byta ut den till en annan?

Vänligen ta kontakt till vår kundtjänst. Våra mobiltillbehör har en särskild 30 dagars nöjdhetsgaranti. Våra övriga produkter har lagstadgad 14 dagars bytes- och returrätt (exkl. presentkort och in-ear hörlurar). Denna period inleds från och med dagen du mottagit din beställning. Det räcker att du meddelar vår kundtjänst om viljan att byta eller returnera en produkt eller flera produkter från din beställning.

Produkter

Vad är skillnaden mellan ett klassiskt och ett heltäckande skärmskydd?

Det klassiska skärmskyddet i härdat glas är ett klart glas med raka kanter vilka inte är utformade för att böja sig enligt telefonens kanter. Av denna orsak är det klassiska skärmskyddet aningen mindre än mobilskärmen. Heltäckande skärmskydden är formade till att vara aningen böjda i kanten och ofta har de en kant i svart färg. Glaset sitter alltså så gott som omärkbart på din enhet från kant till kant.

Har Skyddis skärmskydd limm på hela skyddet eller bara på kanterna?

Vårt mål är att erbjuda hel limmade skärmskydd för alla modeller, men tyvärr är det inte alltid möjligt. I vissa heltäckande skärmskydd är limmet bara på kanterna. I detta fall är glaset statiskt fäst på skärmen i mitten.

Skyddis skärmskydd uppdateras ständigt till de bästa tillgängliga versionerna. Du kan kontakta vår kundtjänst för att få uppdaterad information om huruvida din enhets skärmskydd är förseglad. Tyvärr skulle det vara omöjligt att installera ett heltäckande skärmskydd med limm över hela skärmskydd som böjer sig vid kanterna, så för Galaxy Note20 Ultra, OnePlus 8 Pro och Huawei P40 Pro får vi till exempel inte helt limmade skärmskydd.

Vad för andra alternativ finns det för att skydda sin skärm än med ett skärmskydd?

Skärmskyddet i härdat glas och plånboksfodral är definitivt det bästa sättet att skydda din värdefulla skärm, men lyckligtvis finns det också andra alternativ! Du kan kolla in våra skärmskyddsfilmer om du letar efter skydd för mycket böjda kanter eller modeller som t.ex. Samsung som har en ultraljudsbaserad fingeravtryckssensor (t.ex. S10, S20, Note 10, Note 20). En absolut favorit är det flexibla TPU-filmen, som är tillverkad av ett liknande material som de transparenta bumper fodralen - bara mycket tunnare. Vårt sortiment innehåller också sju och tio tums skyddsfilmark som du enkelt kan klippa till önskad storlek med ett avtagbart millimetermönster. Lyckligtvis kan vi nu lämna de gamla plastskydden i historien!

Ett annat alternativ, särskilt för besvärligt formade skärmar, är ett flytande skärmskydd som gör att du kan skydda vilken skärm som helst effektivt, särskilt emot repor. Tyvärr ger skyddsfilmen och vätskeskyddet inte lika bra skydd mot stötar som skärmskydd, men de är definitivt bättre skydd än ingenting. För krävande förhållanden rekommenderar vi ett armor- eller plånboksfodral.

Om du inte hittar rätt skärmskydd i vårt urval för din enhets modell eller om du vill ha hjälp med att välja en produkt, tveka inte att kontakta vår kundtjänst.

Hur installerar jag ett skärmskydd på rätt sätt?

Om ditt skärmskydd bara har limm på sidorna, rekommenderar vi att du placerar mobilen, med skärmskyddet på, exempelvis under en bok över natten, så att limmet säkert fäster ordentligt. Ifall du har ett mobilskal, lönar det sig att ta i användning först efter detta.

Hur installerar jag skyddsfilmen på rätt sätt?

Kolla in våra sammanställda tips på installationssidan för skyddsfilm! På videon görs installeringen med hjälp av en installationsenhet men det är med samma principer som installationen görs även utan den. Med vissa skyddsfilmer säljer vi också installationsverktyg. Om du bestämmer dig för att köpa ett av dem så rekommenderar vi att kolla videorna på produktsidan och läsa all ytterligare information innan du installerar skyddsfilmen.

  • Förrän du börjar med installationen är det viktigt att först tvätta händerna, bordet och framförallt enhetens skärm ifrån damm och smuts.
  • Filmerna har normaltsätt ett skydd på båda sidorna: skyddet nummer 1 skyddar ytan med limmet och skyddet nummer 2 är yttre ytan. Observera att några av våra filmer bara har skydd på ena sidan så som på nummer 1.
  • Se till att placera filmen på skärmen innan du tar bort någon av de numrerade skydden.
  • Öppna försiktigt skyddet nummer 1, väldigt lite(några millimeter) så att du kan få den på exakt rätt plats på skärmen. Observera att några av filmerna ska installeras ifrån mitten mot ändorna. Rör inte ytan limm ytan med fingrarna!
  • Dra skyddsfilmen tätt mot skärmens yta med ett bankkort eller annat lätt flexibelt plastkort medan du tar bort det första skyddet långsamt. Drag limmytan och plastkortet brevid varandra på samma gång.
  • Om det uppkommer luftbubblor, drag bort dem med plastkortet från mitten till kanterna innan limmet har tid att fästa ordentligt.
  • Till slut ta bort skyddet nummer 2.
  • Om du ännu märker luftbubblor efter detta kan du t.ex försöka dra dem bort med fingertopparna.

Hur vet jag om heltäckande skärmskyddet passar ihop med fodralet jag valt?

De flesta fodral vi säljer passar ihop med ett skärmskydd. Har du lagt märkte till att vi också säljer utvalda och testade produktpaket? För böjda skärmar innehåller vårt urval smalare skrämskydd som därmed ger mer utrymme för fodralet.

Ifall ditt önskade fodral inte finns som produktpaket, rekommenderar vi att du först testar att fodralet sitter rätt på enheten förrän du lägger fast skärmskyddet. Om fodralet lägger sig väldigt nära skärmen eller till och med helt på skärmen är det mycket troligt att fodralet kommer att kunna stöta ifrån sig skärmskyddet. I detta fall kan du byta ut fodralet till en annan.

Fungerar fingeravtryckssensorn genom skärmskyddet?

I grund och botten ja. Vid installering av skärmskydd på en telefon med fingeravtryckssensor (t.ex. Galaxy S23), gör enligt följande:

  • Försäkra att alla skyddsfilmer är borttagna från skrämen innan installering (ibland kan en ny telefon ha två tunna filmer ovanpå varandra)
  • Fingeravtrycket bör registreras för första gången innan skärmskyddet installeras
  • När skärmskyddet är på plats bör fingeravtrycket registreras 1-2 gånger till
  • Skärmens berörningskänslighet bör justeras till den mest känsliga inställningen.

Eftersom fingeravtrycken är unika fungerar detta tips inte alltid. Isåfall rekommenderar vi t.ex. en flexibel TPU skyddsfilm eller ett flytande skärmskydd. Kontakta gärna vår kundtjänst ifall du har några frågor kring detta. De hjälper dig gärna!

Är skyddsfilmerna och skärmskydden i härdat glas klara? 

Skärmskydden är i grunden alltid ett transparent skydd som inte påverkar skärmens färgåtergivning. Vi säljer även skärmskydd med specialbeläggning, så som matt/anti-glare mm. av vilka det ges mer information i produktbeskrivningen. 

 Brett sortiment

Leverans alla vardagar

Nöjdhetsgaranti 30 dagar

Pålitliga betalningssätt

Presentkort som använts för ditt inköp

Kunder som köpte dessa produkter köpte även...